1. Prenatální období – je vymezeno početím, splynutím mužské a ženské zárodečné buňky, pokračuje vývojem plodu v matčině těle a končí zrozením, okamžikem, kdy dítě spatří světlo světa. Již v tomto období jsou zjišťovány určité psychické funkce a reakce.

2. Novorozenecké období – zahrnuje první měsíc po narození, důležitý je zde především kontakt     s matkou.           

3. Kojenecké období – trvá do konce prvního roku života, charakterizuje je neuvěřitelně rychlý rozvoj dítěte. Dítě se vyvíjí jak po stránce senzomotorické, tak i emocionální. Citový vývoj je spojen s formováním prvních trvalejších sociálních vztahů.

4. Batolící období – zahrnuje druhý a třetí rok. Rozvíjí se jemná motorika a specifické formy lidské komunikace. Své místo ve vývoji začíná zaujímat nápodoba, postupné „odpoutávání se“ o matky, vrstevnické vztahy.

5. Předškolní věk – končí vstupem do školy. Dítě používá řeč k regulaci svého chování, poprvé výrazněji překračuje rámec své rodiny, se svými vrstevníky dokáže realizovat kooperativní i konstruktivní hry. Umí kreslit, převažuje názorné myšlení, formuluje se svědomí.

6. Mladší školní věk – ohraničuje jej vstup do školy a věk 11-12 let, ve kterém se objevují první známky pohlavního dospívání. Postupuje rozvoj myšlení i sociálních vztahů, začíná se rozvíjet sebepojetí a sebehodnocení.

7. Období pubescence (puberta) – trvá přibližně do 15 let. Jde o vývojové období plné biologických, psychických i sociálních změn.       

8. Období adolescence – končí zhruba mezi 20 až 25 rokem. Je charakteristické postupným osamostatňováním od původní rodiny, prohloubeným vztahem k vrstevníkům, rozvoj sexuality.

9. Časná a střední dospělost – naplňuje dobu od 20-25 let do 40-45 let. Je to období zralosti s plnou realizací pracovní činnosti, důležitou náplní je manželství a rodičovství.

10. Pozdní dospělost – vztahuje se na období od 40-45 let do 65 let. Toto období v zásadě charakterizuje změn rodinných vztahů a vrcholný profesní vývoj.

11. Stáří (senium) – poslední vývojové období, ve kterém se opět mění sociální zařazení člověka, částečně dochází i ke změně projevů osobnostních rysů.

Věkové zvláštnosti dětí 1

Věkové zvláštnosti dětí 1

starší školní věk (13 - 15 let)

starší školní věk (13 - 15 let)

adolescence (15-20 let)

adolescence (15-20 let)

Předchozí Následující