Řádné fungování KŠ vyžaduje, aby i v období mimo jeho aktivaci, byla jeho činnost podporována. Jedná se zejména o

  • přípravu osob zařazených do krizového štábu a
  • tvorbu dokumentace pro podporu činnosti krizového štábu.

a) Příprava dokumentace krizového štábu

Přípravou dokumentace krizového štábu se rozumí

  •  zpracovávání vlastních dokumentů, písemností a formulářů

nebo

  • převzetí dokumentů od ostatních orgánů, které se podílejí na řešení mimořádných a krizových situací ve správním území obce, resp. ORP [5].

Mezi předem zpracovávané dokumenty patří zejména Krizový plán ORP [6,49,53]. A dále pak dokumenty využívané při jeho zpracování, tj. např.:

  •  havarijní plán kraje [52],
  • vnější havarijní plány [49,61],
  • povodňový plán obce [55], apod.

Pozornost v rámci přípravy dokumentace pro KŠ nutno věnovat rovněž přípravě jednotných geografických podkladů,[1] a to jak v analogové, tak i v digitální formě. Přitom nutno brát ohled na státní mapová díla a další geografické produkty vytvářené pro zajišťování obrany státu. Např. KŠ obce by měl mít k disposici následující základní mapové podklady:

  • mapu katastrálního území vlastní obce v měřítku 1 : 5 000 až 1 : 10 000,
  • mapy správního území ORP v měřítku 1 : 10 000 až 1 : 25 000,
  • mapu správního území kraje v měřítku 1 : 50 000,

Výběr map vhodných měřítek bude záviset zejména na rozloze sledovaného správního území a požadované podrobnosti. Vše taky nutno dát do souladu s požadavky ostatních účastníků v systému řešení mimořádných a krizových situací.

[1] § 26a zákona č. 240/2000 Sb.

b) Vedení dokumentace o činnosti krizového štábu

Dokumentaci o činnosti krizového štábu tvoří písemnosti zpracované po dobu aktivace krizového štábu při řešení mimořádné nebo krizové situace. Pro činnost krizového štábu obce je vhodné vést následující dokumenty:

  • Deník doručených a odeslaných zpráv,
  • Protokol o postupu řešení mimořádné situace,
  • Situační mapu,
  • Zápisy ze zasedání krizového štábu. [5,33]

Deník doručených a odeslaných zpráv

Deník doručených a odeslaných zpráv je dokument, který eviduje každou příchozí a odchozí zprávu určenou krizovému štábu jako celku, resp. jeho jednotlivým členům. Evidenční záznam obsahuje následující položky:

  • Pořadové číslo záznamu,
  • Datum a čas přijetí zprávy,
  • Odesilatel zprávy,
  • Adresát zprávy,
  • Obsah zprávy,
  • Způsob dopravy zprávy,
  • Kdo zprávu přijal,
  • Komu byla zpráva předána,
  • Datum a čas předání zprávy,
  • Poznámka

Příklad uspořádání evidenčního záznamu uvádí Tabulka 9.1.

Tabulka 9.1: Deník doručených a odeslaných zpráv krizového štábu obce

  
P.č.

Přijetí zprávy Předání zprávy Poznámka
Datum

dd.mm.rr

Čas hh:mm Odesilatel zprávy Adresát zprávy Obsah zprávy Přijal (kdo) Zpráva předána (komu)

Datum

dd.mm.rr

Čas hh:mm
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1                    

Deník doručených a odeslaných zpráv vede službu konající referent Sekretariátu KŠ.

Protokol o řešení mimořádné situace

Protokol o řešení mimořádné situace je základním dokumentem, který zaznamenává postup krizového štábu při řešení mimořádné situace. Jeho účelem je integrovat informace, které výmazným způsobem přispívají k získání uceleného přehledu o průběhu řešení nastalé mimořádné situace. Jednotlivé poznatky (výsledky analýzy obsahu zpráv, přijatá rozhodnutí a další) se zaznamenávají ve formě textové a grafické. Pro záznam textu je možné využít jednotného formuláře - viz Tabulka 9.2.

Tabulka č. 9.2: Vzor Protokolu o řešení mimořádné situace

 

 
List č.:      
Protokolu o postupu krizového štábu obce …………… při řešení mimořádné situace  
Číslo záznamu  Datum/Čas  Situace, události, opatření a záměry  Přílohy  Poznámka 
1 2 3 4 5
1.        

Formulář standardizovaného hlášení je v Příloze 4.

Situační mapa

Rozhodující opatření odezvy na vznik mimořádné situace v daném místě a opatření k ochraně obyvatelstva v postiženém území se mohou zaznamenat rovněž graficky do situační mapy.

Podkladem pro grafickou evidenci je základní mapová sada sestavená v rámci přípravy dokumentace krizového štábu, jak již bylo zmíněno v předchozím.

Základní mapová sada je doplněna o speciální mapové podklady, které se vztahují ke správnímu území, např. zóny havarijního plánování, mapy povodňových rizik, orientační plány a schémata vybraných bezpečnostně významných objektů apod.

Do situační mapy se zaznamenávají:

  • oblasti postižené dopadem mimořádné události,
  • navazující nebezpečné oblasti,
  • poškozené objekty v  území a rozsah poškození (místní poměry),
  • dislokace bezpečnostně významných objektů[1] („BVO“) v území,
  • operující záchranná uskupení (záchranné odřady),
  • nástupní prostory a shromaždiště záchranných složek,
  • operační členění území (sektory a úseky) a hlavní směry vedení operací (těžiště zásahu),
  • umístění prvků řízení záchranných a likvidačních prací v postiženém území (velitelská stanoviště, dislokace pracovišť krizových štábů), apod.

Při evidenci situace v jednotlivých postižených lokalitách se využívá taktických značek a grafických symbolů, které jsou součásti doporučeného Katalogu grafických značek.

Protože situační mapa se průběžně mění, pořizuje se k rozhodujícím opatřením odezvy na vznik mimořádné situace kopie situační mapy k danému časovému okamžiku, např. jejím ofotografováním.


[1] Pod pojmem bezpečnostně významné objekty rozumíme budovy, zařízení a plochy, jejichž provozování má vliv na zvyšování rizika v území - objekty R (Risk) nebo jeho eliminaci - objekty S (Safety).

 

Zápisy ze zasedání krizového štábu

Zápisy ze zasedání krizového štábu je integrující pojmenování pro soubor písemností, resp. audiozáznamů, vzniklých v souvislosti se zasedáním krizového štábu. Obsahuje zpravidla

  • zápisy ze zasedání krizového štábu,
  • zvukové záznamy ze zasedání krizového štábu,
  • návrhy tiskových prohlášení a informací pro veřejnost,
  • dokumenty zpracované pro jednání krizového štábu.

Zápis ze zasedání krizového štábu zpravidla obsahuje:

  • datum a čas zahájení zasedání.
  • místo zasedání krizového štábu,
  • prezenční listinu účastníků zasedání,
  • program zasedání,
  • stanoviska jednotlivých účastníků zasedání k jednotlivým projednávaným bodům
  • rozhodnutí předsedy KŠ k jednotlivým projednávaným bodům,
  • datum a čas ukončení zasedání,
  • jméno a podpis zapisovatele,
  • schvalovací doložku předsedy krizového štábu,
  • rozdělovník pro doručení kopii zápisu.

Jednotlivé strany zápisu se opatří číslem stránky a počtem stran, které dokument obsahuje.

K zápisu se pro archivaci přikládá zvukový záznam z jednání a v kopii sada zpracovaných dokumentů projednávaných na zasedání krizového štábu. [1]

[1] Čl. 7 odst. 3 Směrnice [4]


Předchozí Následující