Ochranou před povodněmi se rozumí činnosti a opatření k předcházení a zvládnutí povodňového rizika v ohroženém území [55]. Zajišťuje se systematickou prevencí a operativními opatřeními. Operativní opatření jsou zabezpečována podle povodňových plánů a při vyhlášení krizového stavu podle krizových plánů. Neopomenutelným účastníkem ochrany před povodněmi jsou povodňové orgány.

Povodňové orgány jsou zákonem definované instituty oprávněné k řízení, organizaci a kontrole opatření k ochraně před povodněmi [55].

Obecně rozlišujeme povodňové orgány pro období mimo povodeň a pro období trvání  povodně – viz Obrázek 5.2.

 

Povodňové orgány obcí jsou podřízeny povodňovým orgánům obce s rozšířenou působností.

Povodňový orgán obce mimo povodně

Povodňovým orgánem obce mimo povodně je zpravidla obecní úřad. Ten v rámci zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi zejména:

  • zpracovává povodňový plán obce a předkládá jej správci povodí; v případě drobných vodních toků, jejich správci,
  • provádí povodňové prohlídky,
  • zajišťuje pracovní síly a věcné prostředky na provádění záchranných prací a zabezpečení náhradních funkcí v území,
  • prověřuje připravenost účastníků ochrany podle povodňových plánů,
  • organizuje a zabezpečuje hlásnou povodňovou službu a hlídkovou službu,
  • provádí prohlídky po povodni,
  • zjišťuje rozsah a výši povodňových škod,
  • zjišťuje účelnost provedených opatření,
  • podává zprávu o povodni povodňovému orgánu obce s rozšířenou působností,
  • vede záznamy v povodňové knize.

Povodňový orgán obce za povodně

Povodňovým orgánem obce za povodně je povodňová komise, kterou zřizuje obecní rada. Předsedou povodňové komise obce je starosta obce. Další členy komise jmenuje z členů obecního zastupitelstva, zástupců právnických osob a fyzických osob, kteří jsou způsobilí k provádění opatření, popřípadě pomoci při ochraně před povodněmi.

Povodňová komise je při svém jednání zpravidla podporována pracovním štábem povodňové komise. Podrobnosti upravují příslušné statuty těchto orgánů.

Povodňová komise se za povodně řídí povodňovým plánem. V době povodně může činit opatření a vydávat operativní příkazy k zabezpečení ochrany před povodněmi.

Mimořádné pravomoci povodňové komise začínají vyhlášením druhého nebo třetího stupně povodňové aktivity a končí odvoláním těchto stupňů.

Povodňová komise může za povodně přijímat zejména následující opatření:

  • zabezpečuje varování právnických a fyzických osob v obci,
  • vyhlašuje a odvolává stupně povodňové aktivity v rámci územní působnosti,
  • informuje o nebezpečí a průběhu povodně povodňové orgány sousedních obcí a povodňový orgán obce s rozšířenou působností,
  • organizuje, řídí, koordinuje a ukládá opatření na ochranu před povodněmi podle povodňových plánů,
  • vyžaduje od orgánů, právnických a fyzických osob osobní a věcnou pomoc,
  • zabezpečuje evakuaci, dočasné ubytování, stravování a návrat evakuovaných občanů,
  • zajišťuje nutnou hygienickou a zdravotnickou péči,
  • organizuje náhradní zásobování, dopravu a další povodní narušené funkce v území.

Všechna přijatá opatření a vydané příkazy se zapisují do povodňové knihy – viz dále.

Povodňové orgány nebo jiné osoby, na jejich příkaz, mají při provádění záchranných a zabezpečovacích prací při povodni, oprávněni vstupovat v nezbytném rozsahu na cizí pozemky a do objektů.

Nutno zmínit, že při řízení ochrany před povodněmi cestou povodňových komisí, platí zákonem stanovená pravidla nadřízenosti a podřízenosti a součinnosti.

 


Předchozí Následující