• Z hlediska pravidel silničního provozu a požadavků na konstrukci a vybavení je jízdním kolem i koloběžka, tříkolka, tandemové či vícemístné kolo; zřejmě by sem spadal i šlapací „automobil“, různé rikši apod.
  • K provozu na jakékoliv pozemní komunikaci (i na účelové, tj. i na soukromém pozemku, polní cestě, parkovišti atd.) musí jízdní kolo splňovat stanovené podmínky způsobilosti k provozu.

V příloze vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jsou zahrnuty tyto požadavky:

  • dvě nezávislé brzdy (u kol pro předškoláky stačí jedna zadní protišlapací),
  • zadní odrazka červené barvy a přední odrazka bílé barvy (je předepsána minimální plocha a rozměr, umístění, u zadní odrazky je předepsána výška 250 – 900 mm nad vozovkou, přední musí být nad úrovní pneumatiky; přední i zadní odrazka mohou být nahrazeny reflexním materiálem obdobných vlastností a odpovídající barvy na oděvu či obuvi cyklisty),
  • oranžové odrazky (autožluť) na obou stranách pedálů nebo v jejich blízkosti a dále na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol, a to z obou stran; také tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály oranžové barvy, a to na bočních částech oděvu cyklisty nebo bocích plášťů pneumatik nebo bocích kola nebo blatníků,
  • pneumatiky a ráfky nesmí mít trhliny, praskliny ani deformace, které by narušovaly bezpečnost jízdy,
  • zaslepení konců trubek řídítek (zátky, rukojeti atd).; páky brzd a převodů, konce řídítek, křídlové matice a samoupínače kol, blatníky atd. musí být buď  zaoblené nebo obaleny pružným materiálem; matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové nebo rychloupínací, musí být uzavřené,

 

Jízdní kola způsobilá i pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena těmito zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:

  • bílý světlomet vpředu, osa světla musí dopadat na vozovku ve vzdálenosti max. 20 metrů; při jízdě na souvisle osvětlené vozovce může být nahrazen bílou svítilnou s přerušovaným světlem,
  • červená svítilna vzadu, může být kombinovaná s odrazkou a může svítit přerušovaně,
  • zdroj elektrického proudu; jde-li o zdroj se zásobou energie (baterie, akumulátor), musí zajistit svítivost po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení,
  • na světelnou výbavu jízdního kola se nevztahuje povinnost denního svícení; pro jízdní kola je stanovena povinnost svítit za snížené viditelnosti,
  • jízdní kola, která nejsou vybavena světlometem a svítilnou, musí být v návodu k obsluze opatřena upozorněním, že nejsou způsobilá k silničnímu     provozu za snížené viditelnosti.

Zajištění cyklistické akce, příprava a vybavení

  • Cyklistická akce se skupinou dětí nebo mládeže je „zvláštní činností“, pro kterou by měl vedoucí dětí a mládeže mít patřičnou kvalifikaci, v tomto případě jde o znalost zákonů a vyhlášek o pravidlech provozu na pozemních komunikacích (té nasvědčuje například řidičský průkaz), přiměřená znalost technických vlastností kola a přiměřená vlastní zkušenost s jízdou na kole.
  • Při jízdě skupiny dětí musí být vždy přítomná osoba starší 15 let (v případě dětí mladších 10 let je to povinnost podle zákona), lépe by však vždy měl jet vepředu a vzadu plnoletý vedoucí. Vždy po určité době je nutno počkat na nejslabší účastníky.
  • Každý cyklista by měl ovládat pravidla provozu na pozemních komunikacích, základní znalosti u dětí může „proškolit“ a vyzkoušet každý držitel řidičského průkazu.
  • U cyklistických akcí má vyšší význam kázeň účastníků a autorita vedoucího.
  • Cyklistika je velmi tělesně náročná, namáhá záda, nohy, ruce, extrémně zatěžuje hýždě. Před větší akcí nebo soustavnou činností si důkladně ověříme zdravotní způsobilost dětí, vždy vyžadujeme souhlas rodičů, případně i posudek od lékaře. Důležité je vhodné oblečení, zejména nevhodné kalhoty dokáží zážitek zcela pokazit (časté jsou opruzeniny hýždí, nohavice se mohou plést do řetězu, nepružné kalhoty jsou nepohodlné), také ne každá obuv je vhodná na cyklistiku (ne příliš těžká, ne dlouhé tkaničky atd.). Pro cyklistiku je vhodné přiléhavé oblečení speciálně k tomu vyráběné. Kromě jiného toto oblečení znemožňuje vlétnutí bodavého hmyzu za jízdy.
  • Před počátkem akce zkontrolujeme technický stav kola. Před akcí by jej měl zkontrolovat vedoucí, před jízdou uživatel. Jednou ročně bychom měl dát kolo na kontrolu a seřízení do servisu.

Další vybavení neuvedené ve vyhlášce:

  • úrazová lékárnička pro nemotorová vozidla není povinná, ale je užitečná a nezbytná,
  • souprava nářadí pro opravu kol, případně i některé náhradní díly (duše, šrouby, ventily atd.), rovněž nejsou povinné,
  • pumpička (hustilka), pamatujme, že se na kolech běžně používají nejméně tři druhy ventilů,
  • zámek; doporučujeme zamykat kolo i při krátkodobém opuštění; pokud nemáme svítilny či světlomety napevno umístěné na kole, nezapomeneme je vzít s sebou, podobně i rychloměr,
  • rychloměr je praktickým doplňkem, obvykle slouží nejen k měření rychlosti, ale i ke sledování ujeté vzdálenosti, času i několika dalších parametrů,
  • pružná upínací lana (tzv. pavouky atd.) pro upevnění věcí na nosiči,
  • cyklistická brašna – při delších akcích, zejména putovních, je nevhodné mít celý náklad v batohu na zádech.
  • Nezapomínáme na dostatek pití. Nejsme-li závodníci, nejsou nutné speciální cyklistické lahve a nápoje a není vhodné pít za jízdy, s dětmi raději děláme častěji přestávky na pití a odpočinek.
  • Cyklista mladší 18 let musí mít za jízdy řádně nasazenou a upevněnou přilbu schváleného typu. To platí na všech typech pozemních komunikací, včetně lesních cest, stezek, pěšin, soukromých objektů atd.

Pravidla provozu pro cyklisty

  • Při pohybu po pozemních komunikacích dodržujeme Zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb., jímž uložené povinnosti blíže specifikuje vyhláška č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích.
  • Děti do 10 let mohou jezdit bez doprovodu osoby starší 15 let na kole jen po neveřejných účelových komunikacích, stezkách pro cyklisty, ve vyznačených obytných a pěších zónách a na chodníku.
  • Na jednomístném kole bez přídavného sedadla nesmí jet dva cyklisté. Na přídavném sedadle smí cyklista starší 15 let vézt dítě mladší 7 let.
  • Na kole se nesmí vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení či ohrožovaly ostatní účastníky silničního provozu. Při jízdě nesmí cyklista pouštět řídítka, sundávat nohy z pedálů a nesmí se držet jiného vozidla. Nesmí kouřit ani telefonovat.
  • Přívěsný vozík nesmí být širší než 800 mm, musí být vybaven odrazkami a za snížené viditelnosti musí být osvětlený.
  • Kolo nesmí jet po dálnici a po silnici pro motorová vozidla.
  • V lese je zakázáno jezdit na kole mimo značené trasy nebo lesní cesty.
  • Je-li zřízen vyhrazený nebo přikázaný jízdní pruh pro cyklisty nebo stezka pro cyklisty, je cyklista povinen jich použít. Na stezce pro chodce a cyklisty nesmí ohrozit chodce.
  • Na jízdním kole se jezdí při pravém okraji vozovky, a to jen jednotlivě za sebou. Při odbočování vlevo se řadí co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy, řídí se také dopravními značkami o uspořádání jízdních pruhů.
  • Pokud se vozidla pohybují pomalu nebo stojí za sebou při pravém okraji vozovky, smí je cyklista předjíždět nebo objíždět i z pravé strany, po vozovce nebo po krajnici, je-li k tomu dost místa, ale se zvýšenou opatrností.
  • Znamení o změně směru jízdy dávané paží se dává jen před započetím jízdního úkonu. Při samotném zatáčení už se, na rozdíl od blinkru, nedává.
  • Vede-li cyklista kolo, smí je vést po chodníku, neohrozí-li tím chodce, jinak jej vede při pravém kraji vozovky nebo po pravé krajnici.
  • Na přejezdu pro cyklisty nejsou řidiči povinni cyklistu pustit, tím se přejezd pro cyklisty liší od přechodu pro chodce.
  • Také dopravní nehoda na jízdním kole je dopravní nehodou.
  • Pozor na tlakovou vlnu od souběžně projíždějících velkých vozidel.
  • Nejezdíme v těsné blízkosti řady zaparkovaných vozidel, ponecháme si bezpečný odstup.

Předchozí Následující