V souladu se zákoníkem práce [15] je zaměstnavatel povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci. Zaměstnavatel je tudíž povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům.

Zaměstnavatel je také povinen přijmout opatření pro případ:

  • zdolávání mimořádných událostí (havárie, požáry, povodně a jiná vážná nebezpečí),
  • evakuace zaměstnanců včetně pokynů k zastavení práce a k okamžitému opuštění pracoviště a odchodu do bezpečí.

Zaměstnavatel je povinen zajistit a určit podle druhu činnosti a velikosti pracoviště potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání, zejména poskytovatele zdravotnické záchranné služby, hasičského záchranného sboru kraje a Policie České republiky a organizují evakuaci zaměstnanců.

Povinností zaměstnavatele je zajistit všem zaměstnancům dostatečné, přiměřené a srozumitelné informace a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o přijatých opatřeních, zejména ke zdolávání požárů, poskytnutí první pomoci a evakuaci fyzických osob v případě mimořádných událostí. Za tímto účelem zajišťuje školení o právních a ostatních předpisech a soustavně vyžaduje a kontroluje jejich dodržování (školení BOZP). Přitom určuje obsah a četnost školení, způsob ověřování znalostí zaměstnanců a vedení dokumentace o provedeném školení.

Ochrana před požáry

Pro zajišťování ochrany zaměstnanců před požáry (se zřetelem na požární nebezpečí) zaměstnavatel obstarává a zabezpečuje, v potřebném množství a druzích, požární techniku, věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení a udržuje je v provozuschopném stavu.

Zaměstnavatel rovněž vytváří podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce, zejména udržuje volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku, únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, k rozvodným zařízením elektrické energie, k uzávěrům vody, plynu, topení a produktovodům, k věcným prostředkům požární ochrany a k ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení.

Zaměstnavatel též musí označovat pracoviště a ostatní místa příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně. Jeho povinností je také bezodkladně oznamovat územně příslušnému operačnímu středisku hasičského záchranného sboru kraje každý požár vzniklý při činnostech, které provozuje, nebo v prostorách, které vlastní nebo užívá.

Zaměstnanec pro zvýšení své ochrany před požáry si musí počínat tak, aby nedocházelo ke vzniku požáru, plnit příkazy a dodržovat zákazy týkající se požární ochrany na označených místech. Při zdolávání požárů, živelních pohrom a jiných mimořádných událostí je povinen poskytovat za stanovených podmínek přiměřenou osobní a věcnou pomoc.

Pravidelné školení zaměstnanců o požární ochraně a odbornou přípravu zaměstnanců zařazených do preventivních požárních hlídek, jakož i preventistů požární ochrany rovněž zajišťuje zaměstnavatel.

V prostorách s nejméně třemi zaměstnanci, ve kterých zaměstnavatel provozuje činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím nebo s vysokým požárním nebezpečím, se zřizují preventivní požární hlídky. Jejich úkolem je dohlížet na dodržování předpisů o požární ochraně a v případě vzniku požáru provést nutná opatření k záchraně ohrožených osob, přivolat jednotku požární ochrany a zúčastnit se likvidace požáru. Provedení preventivní požární prohlídky se dokládá záznamem do požární knihy.

Pro objekty a prostory, ve kterých jsou složité podmínky pro zásah nebo kde se provozují činnosti s vysokým požárním nebezpečím, se zpracovává dokumentace zdolávání požárů. Ta upravuje zásady rychlého a účinného zdolávání požárů a záchrany osob, zvířat a majetku.

Ochrana zaměstnanců podniků zařazených do havarijních plánů

Pokud je právnická či podnikající fyzická osoba (zaměstnavatel) zahrnuta do havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu, je povinna zajistit vůči svým zaměstnancům dotčeným předpokládanou mimořádnou událostí následující opatření:

  • informování o hrozících mimořádných událostech a plánovaných opatřeních,
  • varování, evakuaci, popřípadě ukrytí,
  • organizování záchranných prací,
  • organizování přípravy k sebeochraně a vzájemné pomoci.

Jestliže dojde k mimořádné události v souvislosti s provozem technických zařízení a budov, při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a při jejich přepravě nebo při nakládání s nebezpečnými odpady je zaměstnavatel, který je vlastníkem, správcem nebo uživatelem uvedených zařízení, budov, látek nebo odpadů, povinen provádět neprodleně záchranné a likvidační práce a vůči svým zaměstnancům zajistit též výše uvedená opatření. Kromě toho zabezpečuje asanační práce a zneškodnění odpadů, které vznikly v důsledku havárie i v důsledku její likvidace.

Ochrana zaměstnanců před povodněmi

Zaměstnavatelé, kteří jsou vlastníky pozemků a staveb, které se nacházejí v záplavovém území nebo které zhoršují průběh povodně:

  • zajišťují záchranu osob a svého majetku (varování a evakuace zaměstnanců, evakuace majetku, např. materiálu, techniky, strojů),
  • zpracovávají povodňový plán vlastníka nemovitosti,
  • umožňují vstup, případně vjezd na své pozemky, popřípadě stavby těm, kteří řídí, koordinují a provádějí zabezpečovací a záchranné práce,
  • přispívají na příkaz povodňových orgánů osobní a věcnou pomocí k ochraně životů a majetku před povodněmi,
  • řídí se dalšími příkazy povodňových orgánů.

Povodňový plán vlastníka nemovitosti řeší přípravu na povodně a stanoví organizační, operativní, technická a provozní opatření k záchraně zaměstnanců, materiálních hodnot daného objektu. Jedná se např. o včasné ukončení pracovních procesů, zabezpečení nebezpečných látek ohrožujících životní prostředí a odplavitelného materiálu. Při realizaci těchto opatření se v maximálně možné míře využívají vlastní síly (zaměstnanci) a prostředky (manipulační, dopravní a specializované).


Předchozí Následující