Excel může fungovat i jako jednoduchá databáze (i když by s námi teď většina informatiků nesouhlasila), například jako evidence členů nebo zaměstnanců firmy apod. My si v této kapitole jednu takovou databázi vytvoříme a v dalších částech kapitoly si ukážeme základní operace s daty, tedy jak se data v databázi vyhledávají, filtrují a řadí.

Vytvoříme databázi zaměstanců nějaké fiktivní firmy. Nejprve si vytvoříme záhlaví, tedy veškeré informace, které o zaměstnancích chceme evidovat. Každý zaměstnanec bude mít své Evidenční číslo, Příjmení, Jméno, Profese, Oblast ve které pracuje, Oddělení na kterém pracuje, Plat, Nástup, Narození. Každý údaj je zapsán do samostatné buňky tak, jak je to na obrázku.

Záhlaví databáze

Záhlaví databáze

Abychom mohli dále s databází pracovat, je nutné ji naplnit daty. Tato část je trochu časově náročná, ale pro další operace jako je filtrování nebo hledání je nutné, abychom v databázi měli alespoň 20 až 30 řádků údajů. Na dalším textu je ukázka dat, kterými je třeba databázi naplnit. Pokud ovšem nechcete vkládat data do tabulky ručně, doporučujeme pokračovat další podkapitolou Jak importovat data do tabulky v Excelu? a naučit se, jak se do Excelu importují data z jiných programů.

1056  Jandák   Martin Hlavní lektor   Správce  Kopírky  116 511 Kč 25.10.1999  25.4.1977 
 1058 Kosina   Radek  Vedoucí inženýr  Vývoj  Faxy 97 258 Kč   14.8.1998 12.4.1978 
 1302 Jánský  Leoš  Mechanik  Vývoj  Tiskárny  79 520 Kč   29.7.2008 2.6.1954 
1080  Blecha   Jan  Prodejce Obchod   Kopírky 58 696 Kč   3.10.2005 6.8.1981 
1428  Mrož   Julius  Obchodní zástupce Obchod  Faxy  48 528 Kč  12.11.2001  7.7.1977 

Databáze

Databáze

Předchozí Následující