K likvidaci následků mimořádných událostí je v ČR vytvořen Integrovaný záchranný systém, dále jen „IZS“. IZS není instituce. Je to vymezení pravidel pro spolupráci, která se aplikují při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací.

Tato pravidla se vztahují na činnost orgánů veřejné správy, složek IZS, právnických a podnikajících fyzických osob a fyzických osob. Pro potřebu koordinace záchranných a likvidačních prací v místě zásahu je ustavena, ze zákona, funkce velitele zásahu. Rámcová struktura spolupráce je schematicky znázorněna na Obrázku 6.3.

 

Základní principy fungování IZS jsou upraveny zákonem [52]. Další podrobnosti pak různými prováděcími a metodickými předpisy [21,22,26,43].

Ústřední řízení záležitosti Integrovaného záchranného  systému náleží Ministerstvu vnitra, [1] které plní v této oblasti zejména následující úkoly:

  • přípravu na mimořádné události,
  • zapojení ČR do mezinárodních záchranných operací při mimořádných událostech v zahraničí, 
  • poskytování humanitární pomoci ČR do zahraničí [2],
  • zajištění komunikační sítě pro složky IZS a územní orgány státní správy,

Ostatní úkoly v oblasti IZS plní MV cestou Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR (GŘ HZS ČR).

Složky integrovaného záchranného systému

Složky IZS jsou instituce předurčené zejména k provádění záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných událostí. Člení se na základní složky a ostatní složky [3] – viz Obrázek 6.4.


[1]§ 12 odst. 1 zákona č. 2/1969 Sb.
[2] v součinnosti s Ministerstvem zahraničních věcí
[3] § 4 zákona č. 239/2000 Sb.

Základní složky Integrovaného záchranného systému

Základními složkami IZS jsou:

  • Hasičský záchranný sbor České republiky [51],
  • jednotky PO, zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami PO [65],
  • zdravotnická záchranná služba [59] a
  • Policie České republiky [57].

Zařazení těchto institucí mezi základní složky IZS je spojeno s tím, že tyto složky nepřetržitě:

  • zajišťují příjem hlášení o vzniku mimořádné události,
  • vyhodnocují obsah přijatých hlášení,
  • provádějí neodkladný zásah v místě mimořádné události. 

Potřeba provést neodkladný zásah v místě mimořádné události vyžaduje, aby základní složky IZS měly své síly a prostředky „rovnoměrně“ rozmístěny po celém území ČR a byly schopné je nasadit ve stanoveném časovém limitu, např. HZS ČR do 20 minut od přijetí tísňové zprávy.

Ostatní složky Integrovaného záchranného systému

Ostatními složkami IZS jsou

  • vyčleněné síly a prostředky ozbrojených sil,
  • ostatní ozbrojené bezpečnostní sbory,
  • ostatní záchranné sbory,
  • orgány ochrany veřejného zdraví,
  • havarijní, pohotovostní, odborné a jiné služby,
  • zařízení civilní ochrany,
  • neziskové organizace a
  • sdružení občanů,

které lze využít k záchranným a likvidačním pracím.

V době krizových stavů se stávají ostatními složkami IZS také odborná zdravotnická zařízení pro poskytování specializované péče obyvatelstvu na úrovni fakultních nemocnic.

Ostatní složky IZS poskytují při záchranných a likvidačních pracích plánovanou pomoc na vyžádání [1].

Plánovanou pomocí ostatních složek IZS na vyžádání se rozumí, předem písemně dohodnutý způsob poskytnutí pomoci obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu, Ministerstvu vnitra nebo základním složkám IZS při provádění záchranných a likvidačních prací.

[1] § 21 zákona č. 239/2000 Sb.


Předchozí Následující