Bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci je povinen zajistit zaměstnavatel. Činí tak s ohledem na rizika možného ohrožení života a zdraví zaměstnanců, která se týkají výkonu práce (dále jen "rizika") [56]. Pokud na jednom pracovišti plní úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů, jsou zaměstnavatelé

  • povinni vzájemně se písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, která se týkají výkonu práce a pracoviště, a
  • spolupracovat při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro všechny zaměstnance na pracovišti.

Povinnost zaměstnavatele zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci se vztahuje na všechny fyzické osoby, které se s jeho vědomím zdržují na jeho pracovištích. Náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je povinen hradit zaměstnavatel. Zaměstnavatel je tudíž povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům.

Prevencí rizik se rozumí všechna opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik. Při přijímání a provádění technických, organizačních a jiných opatření k prevenci rizik, je zaměstnavatel povinen vycházet ze všeobecných preventivních zásad, kterými se rozumí mimo jiné i přednostní uplatňování prostředků kolektivní ochrany před riziky oproti prostředkům individuální ochrany.

Není-li možné rizika odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce, je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen "OOPP"), které musí udržovat v použivatelném stavu a kontrolovat jejich používání. OOPP jsou ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené zvláštním právním předpisem [27].

Zaměstnavatel je také povinen přijmout opatření pro případ

  • zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry, povodně, a jiná vážná nebezpečí a
  • evakuace zaměstnanců včetně pokynů k zastavení práce a k okamžitému opuštění pracoviště a

odchodu do bezpečí.

Zaměstnavatel je povinen zajistit a určit podle druhu činnosti a velikosti pracoviště potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání zejména poskytovatele zdravotnické záchranné služby, hasičského záchranného sboru kraje a Policie České republiky a organizují evakuaci zaměstnanců.

V souvislosti s epidemií může být vyhlášena karanténa. Karanténou se rozumějí izolace a mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku.

Povinností zaměstnavatele je zajistit všem zaměstnancům dostatečné, přiměřené a srozumitelné informace a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o přijatých opatřeních, zejména ke zdolávání požárů, poskytnutí první pomoci a evakuaci fyzických osob v případě mimořádných událostí. Za tímto účelem zajišťuje školení o právních a ostatních předpisech a soustavně vyžaduje a kontroluje jejich dodržování. Přitom určuje obsah a četnost školení, způsob ověřování znalostí zaměstnanců a vedení dokumentace o provedeném školení.

Každý zaměstnanec je povinen dbát, podle svých možností, o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, případně opomenutí při práci.

Povinností zaměstnance je též oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci, zejména hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření, závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů určených k jejich zamezení.


Předchozí Následující