Krizovým řízením [1] ve veřejné sféře se rozumí souhrn činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a na plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na krizové situace a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury – viz Obrázek 2.1.


[1] § 2 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb.

Orgán krizového řízení je zákonem stanovený orgán veřejné správy. [1] Systém krizového řízení státu rozlišuje orgány krizového řízení s celostátní působnosti a orgány krizového řízení s územní působnosti. Situaci zjednodušeně znázorňuje schéma na Obrázku 2.2.

[1] Hlava II zákona č. 240/2000 Sb.

Krizové řízení je spojeno s přípravou na vyhlášení a vyhlášením krizových stavů. Rozlišujeme

  • stav nebezpečí [53],
  • nouzový stav [38],
  • stav ohrožení státu [38] a
  • válečný stav [37].

Vyhlášení krizového stavu představuje vymezení souboru opatření (krizová opatření), která platí omezenou dobu na vymezeném území, a která mají umožnit překonání situace, která nastala v souvislosti se vznikem mimořádné události velkého rozsahu, narušením kritické infrastruktury nebo výskytem jiného nebezpečí – viz Obrázek 2.3.

Dosud nejčastěji vyhlašovaným krizovým stavem byl stav nebezpečí a nouzový stav, a to v souvislosti s výskytem živelních pohrom.


Předchozí Následující