Všeobecně platí, že orgány obce zajišťují připravenost obce na mimořádné události [52]. Patří zde např. ochrana před požáry [65], ochrana před povodněmi [55], ochrana veřejného pořádku [48], a další. Obec se rovněž podílí na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva. [52]

Pro plnění úkolů v oblasti bezpečnosti může obec, resp. její orgány, zřizovat:

  • obecní policii,
  • jednotku sboru dobrovolných hasičů obce,
  • zařízení civilní ochrany,
  • krizový štáb obce a
  • povodňové orgány obce.

V rámci připravenosti na mimořádné a krizové situace má obec za povinnost seznamovat právnické a fyzické osoby

  • s charakterem možného ohrožení v obci,
  • s připravenými opatřeními k záchranným a likvidačním pracím,
  • s připravenými krizovými opatřeními, a
  • opatřeními ochrany obyvatelstva a se způsobem jejich provedení. [52,53]

Obecní úřad je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, změnách staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.

Provádění záchranných a likvidačních prací má zpravidla neodkladný charakter, oblast přípravy na mimořádné události, resp. krizové situace, má charakter perspektivní. Jednotlivá opatření jsou naplňována v kratším, či delším časovém horizontu.

Bezpečnostní opatření v dlouhodobém časovém horizontu jsou uplatňována v rámci strategického plánování rozvoje obce, resp. v rámci územního plánování. K zajištění rozvoje obce se zpracovává územní plán obce [66] a strategický plán rozvoje obce.

 

Veřejný pořádek v obci

K povinnostem obcí patří zajišťování veřejného pořádku [48]. Obec může v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou stanovit:

  • k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku např.
  • které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase vyhláškou určených, nebo
  • na některých veřejných prostranstvích v obci zákaz konání takovýchto činností,
  •  závazné podmínky k zajištění veřejného pořádku při pořádání, průběhu a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték,
  • podmínky k udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti.

Obec rovněž v samostatné působnosti ve svém územním obvodu pečuje o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů. Jedná se především o uspokojování potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku.

Při zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku může starosta obce požadovat spolupráci od Policie ČR. 

K řešení záležitostí bezpečnosti a veřejného pořádku může obec zřídit obecní policii. Samotné zřízení a činnost obecní policie pak upravuje zákon o obecní policii [60]. Podle tohoto zákona obecní policie:

  • je orgánem obce,
  • zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce,
  • spolupracuje s Policií ČR, státními orgány a orgány územních samosprávných celků,
  • může jí svěřené úkoly plnit i na území jiné obce.

Je-li obecní policie zřízena obcí, která je městem nebo statutárním městem, a v hlavním městě Praze, se označuje jako městská policie.

Obecní policie při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku a plnění dalších úkolů rovněž:

  • přispívá k ochraně a bezpečnosti osob a majetku,
  • dohlíží na dodržování pravidel občanského soužití,
  • dohlíží na dodržování obecně závazných vyhlášek a nařízení obce,
  • podílí se na dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích a
  • podílí se na dodržování právních předpisů o ochraně veřejného pořádku a činí opatření k jeho obnovení,
  • podílí se na prevenci kriminality v obci,
  • provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci,
  • odhaluje přestupky a jiné správní delikty, jejichž projednávání je v působnosti obce
  • apod.

Obecní policii řídí starosta nebo jiný člen zastupitelstva obce pověřený zastupitelstvem obce. Na návrh osoby pověřené řízením obecní policie může zastupitelstvo obce pověřit plněním některých úkolů při řízení obecní policie určeného strážníka.

Záchranné práce v obci a pomoc obyvatelstvu v nouzi

Pro hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech zřizuje obec jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, dále jen „jednotku SDH obce“ [65]. Mimo hašení požárů a záchranné práce se jednotky SDH obce podílejí na zabezpečení úkolů civilní ochrany a ochrany obyvatelstva, zejména [1]:

  • evakuaci obyvatel,
  • označování oblastí s výskytem nebezpečných látek,
  • varování obyvatel,
  • dekontaminaci postižených obyvatel nebo majetku,
  • zajištění podmínek pro jeho nouzové přežití a
  • humanitární pomoci obyvatelstvu [42].

Obec udržuje akceschopnost jednotky SDH obce, zabezpečuje odbornou přípravu jejích členů, materiální a finanční potřeby jednotky a další náležitosti [42].

 Zařízení civilní ochrany

K plnění úkolů obce spojených se zajišťováním připravenosti obce na mimořádné události, prováděním záchranných a likvidačních prací a ochrany obyvatelstva, které jsou svěřené obecnímu úřadu [2], může obec využít zařízení civilní ochrany, dále jen „ZCO“. V takovém případě se mohou zařízení civilní ochrany podílet na:

  • organizování přípravy obce na mimořádné události,
  • provádění záchranných a likvidačních prací s IZS,
  • zajišťování varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím,
  • hospodaření s materiálem civilní ochrany,
  • poskytování podkladů a informací hasičskému záchrannému sboru kraje (HZS kraje) potřebných ke zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu,
  • zajišťování nouzového přežití obyvatel obce,
  • vedení evidence a provádění kontroly staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených požadavky civilní ochrany v obci.

Zařízením civilní ochrany [3] se rozumí organizační útvar obce nebo právnické osoby, který nemá právní subjektivitu. Jedná se o organizační strukturu, kterou tvoří zaměstnanci nebo jiné osoby na základě dohody a tomu odpovídající věcné prostředky.

Nutno poznamenat, že využití tohoto řešení v praxi je zatím velmi omezené.


[1] § 30 vyhlášky č. 247/2001 Sb.
[2] § 15 odst. 2 zákona č. 239/2000 Sb.
[3] § 2 zákona č. 239/2000 Sb.

Krizový štáb obce

Krizový štáb obce je pracovním orgánem starosty obce pro přípravu na krizové situace a jejich řešení. 13) Tvoří jej starosta obce a další členové krizového štábu. Starosta obce je předsedou krizového štábu.

Další podrobnosti k dané problematice jsou uvedeny v kapitole 9.

Povodňová komise obce

Povodňovým orgánem obce za povodně je povodňová komise, kterou zřizuje obecní rada. Předsedou povodňové komise obce je starosta obce.

Další podrobnosti k dané problematice jsou uvedeny v kapitole 5.



13) § 21 odst. 2 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb.


Předchozí Následující