Mimořádnou událostí se rozumí škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací [4].

Obecní úřad v rámci přenesené působnosti [4] v souvislosti s řešením mimořádných událostí, především:

a) organizuje přípravu obce na mimořádné události,

b) podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací,

c) zajišťuje ochranu obyvatelstva.

Ad a)  Příprava obce na mimořádné události

Obecní úřad při přípravě na mimořádné události:

  • poskytuje podklady a informace hasičskému záchrannému sboru kraje, které jsou potřebné ke zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu. Jedná se zejména o charakteristiku území obce, způsob zajištění varování, evakuace a nouzového přežití obyvatel, o možnosti obce poskytnout pomoc atd.,
  • seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva, včetně provádění přípravy obyvatelstva k sebeochraně a vzájemné pomoci při vzniku mimořádných událostí.

Ad b)  Podíl obce na provádění záchranných a likvidačních prací

Záchrannými pracemi se rozumí činnost k odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik vzniklých mimořádnou událostí, zejména ve vztahu k ohrožení života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, a vedoucí k přerušení jeho příčin. Likvidačními pracemi se rozumí činnosti k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí [4].

Orgány obce se podílí na provádění záchranných a likvidačních prací takto:

Starosta obce může být požádán velitelem zásahu o spolupráci při provádění záchranných a likvidačních prací, zejména při vzniku mimořádných událostí většího rozsahu (povodně, požáry, úniky nebezpečných látek, větrné smrště, vichřice, dopravní nehody atd.) a pro plnění některých úkolů v ochraně obyvatelstva, které jsou v kompetenci obce.Starosta obce v součinnosti s velitelem zásahu:

  • zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím,
  • organizuje, v dohodě s velitelem zásahu nebo starostou obce s rozšířenou působností, evakuaci osob z ohroženého území obce, včetně určení a zabezpečení provozu nouzových míst ubytování pro evakuované,
  • organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce, např. zajišťuje a organizuje humanitární pomoc pro obyvatelstvo obce,
  • je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.

Ad c)  zajišťování ochrany obyvatelstva

Obecní úřad při plnění úkolů ochrany obyvatelstva zejména:

  • zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím,
  • podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce,
  • seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s ochranou obyvatelstva,
  • je oprávněn zřizovat zařízení civilní ochrany,
  • je dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, změnách staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.

 Jednotka sboru dobrovolných hasičů obce

Významným nástrojem obce při zajišťování její bezpečnosti je jednotka sboru dobrovolných hasičů obce, kterou obec zřizuje a spravuje na základě § 68 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, jako svoji organizační součást.

Starosta obce, po vyjádření hasičského záchranného sboru kraje, jmenuje a odvolává velitele této jednotky. Přitom přihlíží k návrhu občanského sdružení působícího na úseku požární ochrany.

Obec také zajišťuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, to je organizační, technickou a odbornou připravenost sil a prostředků.

Jednotky požární ochrany provádí požární zásah, záchranné a likvidační práce při mimořádných událostech a plní úkoly na úseku ochrany obyvatel.

Velitel zásahu jednotek požární ochrany má, s ohledem na zabezpečení ochrany obyvatelstva, tyto úkoly:

V místě zásahu, kde se předpokládají účinky požáru nebo mimořádné události, zabezpečuje velitel zásahu ve spolupráci s operačním střediskem, správními úřady a obcemi:

  • provedení průzkumu šíření účinků požáru nebo mimořádné události,
  • informování obyvatelstva na území ve směru šíření požáru nebo mimořádné události, která by je mohla ohrozit svými účinky,
  • evakuaci obyvatelstva nebo jeho ochranu před nebezpečím, nelze-li evakuaci uskutečnit,
  • vyhledání bezprostředně ohrožených osob,
  • ošetření zraněných osob,
  • regulaci volného pohybu osob a dopravních prostředků v místě zásahu,
  • střežení evakuovaného území a majetku,
  • odstranění staveb a porostů, provedení terénních úprav  za  účelem  zmírnění nebo odvrácení rizik vzniklých požárem  nebo  mimořádnou událostí.

Velitel zásahu může prostřednictvím příslušného operačního střediska žádat o:

  • regulaci dopravy na trasách odsunu zraněných do zdravotnických zařízení nebo na trasách, po kterých jsou přepravovány síly a prostředky jednotek,
  • zabezpečení náhradního ubytování pro postižené,
  • zabezpečení zdravotní péče, hygienické a protiepidemické péče a sociální a duchovní péče pro postižené, nemocné a zraněné,
  • provedení sanace a dekontaminace zasaženého území,
  • stanovení hygienických a veterinárních opatření.

 


Předchozí Následující