Realizace opatření ochrany obyvatelstva se týká všech mimořádných událostí, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a které vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací.

Právních předpisů pro oblast ochrany obyvatelstva je celá řada. V této části jsou uvedena vybraná ustanovení základních právních předpisů vztahující se především k realizaci opatření ochrany obyvatelstva obcemi, právnickými a fyzickými osobami a jednotkami požární ochrany.

a) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Tento zákon vymezuje působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků, právapovinnosti právnických a fyzických osob při ochraně obyvatelstva.

Jsou zde stanovena konkrétní práva a povinnosti v oblasti ochrany obyvatelstva ministerstvům a jiným ústředním správním úřadům, generálnímu ředitelství hasičského záchranného sboru, hasičským záchranným sborům krajů, orgánům obcí s rozšířenou působností, orgánům obcí a právnickým a fyzickým osobám.

Zákon č. 239/2000 uvádí definice „ochrany obyvatelstva“

OCHRANA OBYVATELSTVA - plnění úkolů civilní ochrany+, zejména varování, evakuace, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva a plnění dalších opatření k zabezpečení jeho života, zdraví a majetku [4]

+ Čl. 61 Dodatkového protokolu k Ženevským úmluvám z 12. srpna 1949 o ochraně obětí mezinárodních ozbrojených konfliktů, přijatého v Ženevě dne 8. června 1977 (Protokol I) a publikovaného sdělením FMZV pod. č. 168/1991 Sb.

b) Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva [6]

Vyhláška stanovuje:

  • postup při zřizování zařízení civilní ochrany a při odborné přípravě jejich personálu,
  • způsob informování právnických a fyzických osob o charakteru možného ohrožení, připravovaných opatřeních a způsobu jejich provedení,
  • technické, provozní a organizační zabezpečení jednotného systému varování a vyrozumění a způsob poskytování tísňových informací
  • způsob provádění evakuace a  jejího všestranného zabezpečení.
  • zásady postupu při poskytování úkrytů a způsob a rozsah individuální ochrany obyvatelstva
  • požadavky ochrany obyvatelstva v územním plánování a stavebně technické požadavky na stavby civilní ochrany nebo stavby dotčené požadavky civilní ochrany.

c) Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů [5]

Z hlediska ochrany obyvatelstva je zde významné ustanovení, které ukládá jednotkám požární ochrany plnit úkoly na úseku civilní ochrany  a ochrany obyvatelstva.

 

d) Vyhláška   č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany

V této vyhlášce jsou taxativně stanoveny úkoly, které jednotky požární ochrany při zásahu provádí nebo na kterých se podílí [7]. Jednotky požární ochrany na úseku civilní ochrany a ochrany obyvatelstva:

  • zdolávají požáry,
  • provádí záchranné a likvidační práce,
  • podílí se na evakuaci obyvatel,
  • podílí se na označení oblastí s výskytem nebezpečných látek,
  • podílí se na varování obyvatel,
  • podílí se na dekontaminaci postižených obyvatel nebo majetku,
  • podílí se na humanitární pomoci obyvatelstvu a zajištění podmínek pro nouzové přežití.

V souladu s uvedenou vyhláškou je možné zvýšit základní početní stav členů jednotky SDH obce o potřebný počet osob, kteří budou plnit úkoly ochrany obyvatelstva (ve skupině nebo v družstvu).


Předchozí Následující