Silniční tunely [33]

Nehody v silničních tunelech jakou byla např. v květnu 1999 nehoda v Tauernském tunelu,v Gleinalmském a Pfänderském tunelu (Rakousko) kde po srážce vozů uhořeli lidé, zaměřily pozornost na tuto problematiku i v České republice. Nové české silniční tunely by měly být vybaveny požární signalizací, videokamerami a dalšími zařízeními. Tunely na budovaných dálnicích budou dvourourové, každému směru bude sloužit oddělený tubus. V případě, že v jednom tunelovém tubusu dojde k nehodě nebo požáru, mohou lidé uniknout do druhé tunelové trouby. V tunelech již je či bude možné používat  mobilní telefony.

Diskusi o bezpečnosti rakouských alpských tunelů rozpoutal mohutný požár, který 29. května 1999 zachvátil 6,4 kilometru dlouhý Tauernský tunel na dálnici A10 pod rakouskými Alpami. Nehodu, kterou nakonec nepřežilo 12 lidí zavinil rakouský řidič kamiónu, který nestačil zabrzdit, když vozidla před ním zastavila na semaforu, a narazil do pěti osobních vozů, které doslova slisoval dohromady. Výbuchem benzínu vznikl mnohahodinový požár, v jehož ohnisku vystoupila teplota až na 1300 stupňů Celsia.

Pravděpodobně nejtragičtější nehodu zažil v březnu 1999 tunel pod Mont Blankem mezi Francií a Itálií, dlouhý 11,5 kilometru. Při požáru belgického kamiónu zachvátily plameny postupně 33 dalších nákladních aut a kamiónů a při neštěstí zahynulo 39 osob. Tunel byl dlouhodobě uzavřen. Zpráva finanční policie v Lyonu ukázala, že společnost ATMB, která tunel provozuje, investovala do bezpečnostních zařízení minimálně, v porovnání s velkými výnosy z provozu tunelu, a firma byla obviněna z neúmyslného zabití.

Ze získaných zkušeností bylo stanoveno vybavení silničních tunelů požárně bezpečnostními zařízeními, k nimž patří například:

  • elektrická požární signalizace (zpravidla kombinace liniových a bodových hlásičů požárů),
  • zařízení pro odvod kouře a tepla (častá instalace tzv. podélné ventilace proudovými ventilátory),
  • nouzový zvukový systém (akustická signalizace),
  • zařízení pro zajištění funkce rádiového signálu v případě požáru,
  • požární uzávěry otvorů (např. dveře, klapky),
  • systémy zajišťující požární odolnost stavebních konstrukcí (např. dotěsnění konstrukcí),
  • specifické požadavky na únikové cesty (např. tunelové propojky s přetlakovou ventilací, nouzové osvětlení),
  • zařízení pro protipožární zásah (např. příjezdové komunikace, plochy pro nástup požárních jednotek, zařízení pro zásobování požární vodou),
  • dopravní značení,
  • bezpečnostní značení.

Pravidla správného chování v tunelech [34]  

Za normálních podmínek:

  • než vjedete do tunelu, zkontrolujte, zda máte dostatek pohonných hmot,
  • pozorně si všimněte dopravních značek a dopravních světel, která jsou na portále,
  • nalaďte si dopravní rozhlasovou stanici,
  • rozsviťte světla,
  • odložte sluneční brýle,
  • v tunelu dodržujte bezpečnou vzdálenost od auta před vámi (větší než v normálním     provozu),
  • nepřekračujte předepsanou rychlost,
  • sledujte, kde jsou umístěny únikové východy, odpočívadla, hasicí přístroje,
  • ve dvouproudových tunelech používejte správný pruh, nikdy nepřejíždějte přes prostřední pruh,
  • nikdy se s vozidlem neotáčejte do protisměru a bezdůvodně nezastavujte.

Při kongesci (zácpě):

  • jakmile se k ní přibližujete, rozsviťte varovná světla,
  • zajeďte k pravému okraji a zastavte v dostatečné vzdálenosti za autem před vám,
  • jestliže dojde k zastavení kolony, vypněte motor,
  • zůstaňte ve vozidle, pokud nedostanete jiný pokyn,
  • naslouchejte oznámení dopravního rádia, respektujte informace či instrukce, které obdržíte od tunelové služby.

Při poruše vozidla:

  • zapněte varovná světla,
  • pokud je to možné, zajeďte s vozidlem na odstavné místo,
  • vypněte motor,
  • kontaktujte tunelovou službu; pokud použijete nouzový telefon, většinou se ihned zapne kamerová aktivace; ochranné aktivity tunelové služby následují,
  • vraťte se do vozidla a vyčkejte příjezdu asistenční služby.

Při nehodě:

  • zapněte varovná světla,
  • zajeďte k pravému okraji a zastavte v dostatečné vzdálenosti za autem před vámi,
  • vypněte motor,
  • kontaktujte tunelovou službu; pokud použijete nouzový telefon, většinou se ihned zapne kamerová aktivace; ochranné aktivity tunelové služby následují,
  • pokud je to možné, poskytněte první pomoc zraněným.

Při vzniku požáru:

Váš vůz začal hořet:

  • pokud je to možné, vyjeďte z tunelu, pokud to není možné, snažte se zajet na pravou stranu

Jiný vůz začal hořet:

  • zajeďte na odstavné místo na pravé straně a zastavte v dostatečné vzdálenosti od vozidla před vámi

V obou případech:

  • zapněte varovná světla, vypněte motor,
  • najděte nejbližší nouzovou stanici a kontaktujte tunelovou službu; při použití nouzového telefonu se většinou ihned zapne kamerová aktivace; následně zasahuje tunelová služba,
  • pokud možno zlikvidujte oheň co nejdříve, hasicí přístroje naleznete v lokalitách u nouzových telefonů,
  • pokud je to možné, poskytněte první pomoc zraněným,
  • platí pravidlo: pokud je v tunelu viditelný kouř nebo oheň, snažte se dostat co nejdříve k nouzovým východům nebo přímo k východu.

Železniční tunely [35]

Dojde-li v železničním tunelu k havárii, je včasný odborný zásah problematičtější než v otevřeném terénu. Proto jsou ve vybraných železničních tunelech (nad 350m délky) stanovena a realizována bezpečnostní opatření, která zahrnují opatření pro zabránění mimořádným událostem, opatření pro zmírnění rozsahu, opatření pro záchranu vlastními silami a opatření pro záchranu cizími silami. Požárně bezpečnostní řešení tunelového objektu se zpracovává jako součást projektu stavby.

Bezpečnost v železničních tunelech [36]

Preventivní opatření ke snížení nebo eliminaci možných rizik při drážním provozu v tunelu jsou především stavebně technologická a provozní opatření, např. zásada jednokolejných tunelových trub a tím vyloučení potkávání se s protisměrnými vlaky; minimální množství výhybek (preferuje se úplná absence); osazení indikátorů horkoběžných ložisek; požadavky na konstrukci vagonů a volba materiálů, zohledňující jejich vlastnosti z hlediska reakce na oheň; omezení druhu osobní a nákladní přepravy a počtu vlaků, které současně mohou projíždět tunelem. Jsou dána mj. provozním řádem.

Opatření pro zmírnění následků jsou především zajištění, aby vlak při vzniku požáru v tunelu nezastavil a dojel na volnou trať, kde je možný únik osob do bezpečného prostoru a snadnější a účinnější zásah hasičů a ostatních záchranných sborů (potlačení funkce záchranné brzdy, požární odolnost vlaku, vybavení vlaku hasicími, komunikačními a nouzovými osvětlovacími prostředky, školení personálu a informace cestujících).

Opatření pro evakuaci a záchranu (sebezáchranu) jsou všechna opatření, která učiní vlakový personál nebo cestující pro možnost odvrácení bezprostředního a aktuálního nebezpečí, především evakuace vlaku a dosažení bezpečného prostoru. Tato opatření jsou podpořena stavebními úpravami (zařízeními), jako jsou únikové cesty, nouzové východy, nouzové osvětlení, nouzové telefony, označení únikových cest.

Bezpečnost v podzemních hromadných garážích [13], [38]

Nebezpečí požáru v podzemních hromadných garážích hrozí zejména při vytečení hořlavých kapalin z nádrží automobilů (benzín, nafta) nebo při zkratu elektrické instalace následkem poruchy, neodborné manipulace nebo následkem nedostatečné údržby. Zdrojem možného požáru může být také ukládání hořlavých materiálů v garáži, kouření, úmyslné zapálení. Vzhledem k množství pohonných hmot v nádržích zaparkovaných vozidel hrozí silné zakouření při požáru a ztráta orientace osob.

Příklady některých parametrů hořlavých kapalin:

  • benzín - hořlavá kapalina I. třídy nebezpečnosti (bod vzplanutí okolo 21°C s bodem vznícení okolo 260 °C)
  • motorová nafta - hořlavá kapalina II. třídy nebezpečnosti (bod vzplanutí 40 – 55 °C s bodem vznícení 220 - 350 °C)
  • motorové a převodové oleje - hořlavé kapaliny IV. třídy nebezpečnosti (bod vzplanutí 160 – 250 °C s bodem vznícení 360 – 415 °C)
  • K zajištění bezpečnosti podzemních dopravních garáží ukládá zákon o požární ochraně [7] právnickým a podnikajícím fyzickým osobám vytvářet podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce a označovat pracoviště a ostatní místa příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně. Konkrétně pro hromadné garáže ukládá vyhláška [37] následující:

a) Garáž, která slouží pro parkování vozidel s pohonem na plynná paliva, musí být vybavena detektory úniku plynu a účinným větráním.

b) Garáž musí být vybavena detekcí na kysličník uhelnatý (CO) [39]. Norma stanoví nejvyšší trvale přípustnou koncentraci CO 87 ppm při maximální délce pobytu v garáži 30 minut. Delší pobyt se řídí směrnicí č. 66 ministerstva zdravotnictví, která určuje maximální čtyřiadvacetihodinovou koncentraci 26 ppm. Z toho vyplývá současný požadavek na detekci CO v garážích ve dvou úrovních to je 26 a 87 ppm a s ohledem na tyto hodnoty musí být také řešeno větrání.

Dosažení koncentrace 26 ppm CO vyvolává spuštění ventilace a při překročení 87 ppm musí být v garážích přerušen chod motorů a všechny osoby musí opustit garáž. Na tento stav musí být vhodným způsobem upozorněny osoby přítomné v garáži (zvukové a světelné znamení).

c) Požární úsek garáže se zakladačovým systémem, který nesplňuje podmínky pro rychlý a účinný zásah jednotky požární ochrany, musí být vybaven stabilním hasicím zařízením alespoň s jednoduchým zásobováním vodou. U vstupu do garáže se zakladačovým systémem musí být na dobře viditelném místě umístěn půdorys tohoto prostoru včetně řezu s vyznačením přístupu do jednotlivých podlaží zakladačového systému.

d) Požární úsek hromadné podzemní garáže určené pro veřejnost musí být vybaven domácím rozhlasem s nuceným poslechem.

e) Hromadné garáže se vybavují jedním přenosným hasicím přístrojem pěnovým nebo práškovým s hasicí schopností 183 B na prvních započatých 10 stání a další stejný přenosný hasicí přístroj na každých započatých 20 stání v jedné výškové úrovni (podlaží)

K dalšímu vybavení podzemních hromadných garáží patří:

  • elektrická požární signalizace (zpravidla bodové hlásiče požáru).
  • zařízení pro odvod kouře a tepla (nucené větrání).
  • nouzový zvukový systém (akustická signalizace).
  • požární uzávěry otvorů (např. dveře, klapky).
  • systémy zajišťující požární odolnost stavebních konstrukcí (např. dotěsnění konstrukcí).
  • specifické požadavky na únikové cesty (např. nouzové osvětlení).
  • zařízení pro protipožární zásah (např. příjezdové komunikace, zařízení pro zásobování požární vodou).
  • zařízení pro zajištění funkce rádiového signálu v případě požáru (občasná instalace podle potřeby).
  • bezpečnostní značení.


K zamezení vzniku požárů v podzemních hromadných garážích jsou stanoveny zákazy a příkazy, zejména [38]:

  • zákaz ukládání a skladování pohonných látek, motorových a převodových olejů, pneumatik,
  • kouřit a manipulovat s otevřeným ohněm,
  • doplňovat pohonné hmoty, je-li motor v chodu,
  • provádět jakékoliv opravy motorových vozidel,
  • provádět neodborné zásahy do elektroinstalace garáží,
  • zneužívat věcné prostředky požární ochrany a zamezovat přístupu k nim,
  • musí být zajištěno trvale funkční nouzové osvětlení únikových cest,
  • musí být zajištěno zřetelné vyznačení směrů únikových cest a únikových východů a jejich trvalá průchodnost,
  • Vlastníci a oprávnění uživatelé jsou povinni zejména:

dodržovat provozní řád garážových parkovacích stání,

  • v případě podezření na závadu vozidla po zaparkování provést vizuální kontrolu (zda není viditelná technická závada, která by mohla zapříčinit vznik požáru),
  • parkovat pouze na vyhrazených parkovacích stáních, neparkovat vozidla před únikovými cestami a nouzovými východy,
  • seznámit se s umístěním a obsluhou hasicích přístrojů a případných vnitřních odběrních míst vody,
  • bezodkladně nahlásit správci objektu použití nebo absenci hasicích přístrojů, závady na případných vnitřních odběrních místech vody, požárních uzávěrech nebo požární signalizaci bezodkladně hlásit.

Pravidla pro chování v hromadné podzemní garáži v případě požáru:

  • v případě požáru nevjíždějte vozidlem do hromadné garáže,
  • pokud jste zaparkovali vozidlo v objektu s hromadnou garáží (např. nákupní centrum) a dojde k požáru v této garáži, řiďte se pokyny akustického zařízení a nevstupujte do hromadné garáže.
  • oznamte požár na operační a informační středisko hasičského záchranného sboru,
  • pokud lze požár uhasit, použijte hasicí přístroj,
  • pokud můžete, poskytněte první pomoc zraněným,
  • pokud nelze požár uhasit, opusťte garáž únikovým východem, respektujte bezpečnostní značení.

Předchozí Následující