Pro výchovně vzdělávací činnost je příznačné, že si na počátku své práce klade především určitý cíl. Cíl sám o sobě však nemá funkci, neexistují-li přiměřené prostředky, způsoby k jeho dosažení. V rozmanitých sférách lidské činnosti, tedy i ve výchovné práci, si klademe základní otázku, zda zvolené prostředky mohou skutečně vést k úspěšnému dosažení cíle. Stanovení cíle výchovné práce není snadnou záležitostí. Musíme přihlížet k hlediskům společenským, sociálně psychologickým, sociologickým, brát v úvahu individuální potřeby, zájmy, věk, pohlaví jedinců a specifiky toho kterého kolektivu.

     Má-li být cíl splněn, musí být dětmi pochopen. Děti musí vědět, proč děláme právě toto a právě takto. Musíme vzbudit zájem a děti musí přijmout cíl za svůj. Velikou roli zde hraje motivace a spravedlivé hodnocení. Mimoškolní výchova (patří sem i působnost občanských sdružení) sleduje za svůj cíl především rozvoj rozmanitých dovedností a schopností. Rozmanitost forem, množství organizací a institucí vytváří hodně možností pro širokou vrstvu obyvatel – hlavně dětí.

Při stanovení cíle výchovné práce se řídíme následujícími zásadami:

  • jasně definuji, čeho chci dosáhnout - pokud chci něčeho dosáhnout, musím jasně a přesně popsat cíl
  • zvolím adekvátní prostředky k dosažení cíle - při volbě prostředků přihlížíme k věku, vyspělosti, pohlaví jednotlivců a složení kolektivu
  • sestavím plán – obsah v čase - sestavování plánu je často opomíjeno a zanedbáváno – živelnost a chaotický přístup k výchově je nejčastější příčina rozpadu kolektivu
  • připravím taktiku a motivaci - motivace je nenahraditelná součást výchovné práce
  • objektivní podmínky – vnitřní a vnější (prostory, peníze, čas dětí a můj, rodiče jsou vnější podmínky pro práci – vnitřní jsou moje zkušenosti, možnosti, zdatnost, sebedůvěra, důvěra dětí)
  • stanovím podíl dětí na naplnění cíle - velký význam pro naplnění cíle má citová vazba dětí na kolektiv – pocit sounáležitosti a pocit platného člena skupiny
     

Zásady, které když budeme používat, značně zefektivní a zatraktivní zamýšlené postupy. V důsledku vedou k snadnějšímu osvojení dovedností a pevnějšímu zapamatování informací.

  • názornost - spojení výkladu s pomůckami
  • přiměřenost - podle věku, pohlaví, schopnosti
  • individuální přístup
  • posloupnost - od jednoduššího ke složitějšímu
  • soustavnost - nepřecházet z jednoho na jiné
  • spojení teorie a praxe - vše co je možné, vyzkoušet i prakticky
  • trvalá aktivita - dodržovat tempo a rytmus práce
  • sociálnost - citový vztah k činnosti
  • výchovnost
  • vědeckost
     

Metody výchovy:

  • povzbuzení - pochvala i trest
  • diskuse – je nutné, aby každé z dětí mělo možnost říci svůj vlastní názor a pronést své návrhy a možná řešení
  • samostatná práce – děti potřebují pocit, že jim důvěřujeme a věříme v jejich schopnosti
  • problémové situace – dětem necháváme prostor pro dořešení situací
  • heuristické situace - připravíme situaci, aby děti samy našly řešení a měly pocit objevení nové skutečnosti
  • demonstrace – ukázka
  • experiment
  • didaktická hra
  • výklad

Předchozí Následující